A napokban a kezembe akadt egy tanulmány az orosz bankok IT fejlettségéről, valamint a fejlesztőkről. Hónapok óta mondogatom a környezetemben, hogy a magyar IT cégeknek van esélyük Oroszországban labdába rúgni. Ugyan az elmúlt időszakban nőtt a verseny és a helyi fejlesztőcégek mellett nyugati szoftverfejlesztők is kezdenek megjelenni a piacon, de még mindig óriási rések tátongnak a rendszerben.
A NYUGATI SZOFTVERFEJLESZTŐKNEK EGYELŐRE IMÁZSALAKÍTÓ SZEREP JUT
Oroszországi pozícióikat olyan vendorok próbálják megerősíteni, mint a Misys, a Temenos, a SAP stb. Annak ellenére azonban, hogy a sajtó jelentős érdeklődést tanúsít az oroszországi és a nyugati szoftver szembenállása iránt, komoly változás a hazai piacon egyelőre nem tapasztalható. A külföldi fejlesztők fokozatosan csökkentik termékeik árát, amelynek magas volta a legutóbbi időkig a legfontosabb akadályát képezte az oroszországi bankokba való bejutásnak. Mindazonáltal a hitelintézetek továbbra is fenntartásokkal viseltetnek a külföldi rendszerek iránt: a nyugati üzleti logika komoly adaptációt igényel az oroszországi valóságnak való megfeleléséhez, ezért a nyugati programok bevezetése mindmáig csak egyedi esetekben fordul elő, és a leginkább imázsalakító szerepet játszik.
Éppen ezért – mint szinte mindenhol – helyi rendszerintegrátorokkal érdemes szövetkezni. A helyi ismeret Oroszországban különösen elengedhetetlen, ugyanakkor kiforrott, kipróbált szoftverekre tapasztalataink alapján van kereslet.
TREND AZ OROSZ BANKI IT PIACON
Az elmúlt évben a retail (vagyis a lakosságnak és a kisvállalkozásoknak nyújtott) termékek és szolgáltatások fejlesztésének hulláma elérte a kis és a közepes bankokat. A retail üzletág automatizálásához szoftvert gyártó társaságok adatai szerint az első félévben az SMB (Small and Medium Business) kategóriás bankok automatizálásához készült retail alkalmazások iránti kereslet több mint másfélszeresére nőtt.
Fejlődött azoknak a szolgáltatásoknak a piaca is, amely távelérést nyújt a tulajdonosoknak bankszámláikhoz. Ezen a téren jelentős eseménynek tekinthető, hogy megnőtt a kereslet azok iránt a programok iránt, amelyek lehetőséget biztosítanak a magánszemélyeknek számláik irányítására, valamint egyéb banki szolgáltatásokhoz való hozzáférésre (például értékpapírok kereskedelme). Egyébiránt a banki IT forradalmi változásainak időszaka már elmúlt – most már inkább azoknak a technológiáknak a fejlesztéséről beszélhetünk, amelyek még innovatívnak számítottak pár évvel ezelőtt.
Egyre népszerűbbé válnak a bank irányításához alkalmazott informatikai és analitikai rendszerek. Oroszország Bankja ösztönözni kívánja a folyamatirányítási módszerek bevezetését a hazai hitelintézetekben. Az előttünk álló 2007. év a Basel II. szabványra való áttérés időszaka; a bankok növekedése és összeolvadása arra indítja a pénzügyi szakembereket, hogy eszközöket keressenek az új igazgatási stratégiák megvalósításához.
MI VÁRHATÓ A JÖVŐBEN?
Növekszik az egyedi projektek keretében megvalósítható IT-megoldások iránti kereslet. Míg korábban három-négy standart konfigurációval rendelkező banki programra érkező megrendelésre csak egy termékalkalmazási vagy –fejlesztési megrendelés jutott, addig manapság a bankok többsége a fejlesztőktől nemcsak licence-eladást, hanem különböző feladatok megoldását is várja.
Mindenekelőtt tovább éleződik a banki alkalmazásokat és azok platformjait kifejlesztő társaságok közötti kemény konkurenciaharc. Az orosz gazdaság stabilitása, és fejlődését illető kedvező előrejelzések növelik a nyugati szoftverfejlesztők érdeklődését a tágas piac iránt. Közben a hazai fejlesztők sem ülnek ölbe tett kézzel. Egy, a közelmúltban megjelent fogalom – a KABR (központosított ABR) – jól tükrözi az oroszországi bankok elvárásait, így egyre gyakrabban fog előfordulni a különböző cégek beszámolóiban. Ennek a rendszernek a megkülönböztető sajátosságai: az alkalmazások magas szintű integrációja, a nagy adattömbök kezelését lehetővé tevő hatékony eszközök, a területileg szerteágazó fiókhálózat tevékenységének támogatása egységes adatbázis keretében – ilyen vagy olyan formában, de már jelen vannak a különböző termékekben. Az elemzés figyelmeztet, hogy „Amikor ilyen jellegű szoftvert választ a bank, nagyon fontos, hogy meg tudják különböztetni a marketingígéreteket a komoly technológiai kidolgozottságú és funkcionális támogatással rendelkező reális projektektől”.
Másodszor: Hamarosan olyan új projektek bevezetésére kerül sor, amelyek törvényi háttere az elmúlt évben rendeződött. A hiteltörténeti irodákról van szó, amelyek technológiai megoldásait még az időnek és a gyakorlatnak kell csiszolnia.
Harmadszor: Folytatódik a vezetői analitikai alkalmazások fejlődése – az irántuk való kereslet annak függvényében fog nőni, ahogy egyre közelebb kerülnek az Oroszországi Föderáció Központi Bankjának arra irányuló kezdeményezései, hogy a banki felügyeleti gyakorlatban bevezeti a hitelintézetek igazgatási minőségének értékelését. Várható a CRM-rendszerek iránti kereslet növekedése is, az ügyfelekkel végzett munka és az ügyféladatbázis elemzésének támogatásához.
Negyedszer: A banki szolgáltatások elérési csatornáinak bővülése során egy kisebb „mobil forradalomra” számíthatunk. A mobiltelefonok tulajdonosainak címzett szórakoztató szolgáltatások tömeges reklámja után meg fognak jelenni a mobilkapcsolaton keresztül igénybe vehető banki szolgáltatások fizetőképes célcsoportjának címzett reklámok is. Ennek a szolgáltatási csatornának a kényelmes volta arra enged következtetni, hogy a jövőben ezeket az automatizálási eszközöket sok bank veszi majd fel a fegyvertárába.
Ha szeretné megismerni az orosz banki IT piac szereplőit, táblázatba foglalt adatait, keressen minket bizalommal.Ha bármilyen IT területen tervezi az orosz piacra lépést, keresse az orosz kapcsolatot! Partnereinkkel együttműködve több nagy nemzetközi szoftverfejlesztő cégnek segítettünk Oroszországban üzleti, adózási és jogi tanácsadással.
Mi vagyunk az Ön orosz kapcsolata!
RUGURU, az orosz kapcsolat